20 Ekim 2014

Sosyal medyanın kölesi olmak

Uzun bir süre önce (belki de uzun değildir ama bana öyle geliyor) facebook hesabımı kapattım. "Aslında hesabını dondurdun kapatmadın şimdi istesen yine giriş yaparsın" diye düşünen olabilir ama gerçekten kapattım yani hesabımı sildim. (Ha teknik olarak facebook veritabanında ben silsem bile hesabım duruyordur ama bana bir hayrı yada zararı olmaz sonuçta ben tekrar giriş yapamam). Eğer siz de facebook hesabınızı silmeye niyetlendiyseniz internette ararsınız bulursunuz nasıl yapıldığını facebook gözünüze sokacak değil ya anasayfadan "Bak buraya tıklayıp hesabını silebilirsin" diye.

Neyse hesabımı sildikten sonra tekrar facebook'u özledin mi diye sorarsanız tek kelimeyle "Hayır" diye yanıtlarım. Ama tek kelime yetmeyeceği için biraz konuyu açayım. Eskiden facebooka girince bir hayli vakit kaybediyordum. Yok bildirimlerdi, yok efendim millet ne göndermiş ona bakayım, yok efendim şurada ilginç bir resim var, şuradaki konu da çok derin yorumları okuyayım.. vs. vaktimi çalan birçok şey olduğunu farkettim. Bu şekilde her giriş yaptığımda ciddi bir vakit harcadığımı farkettim. Her ne kadar ben pek yapmamış olsam da bir de üstüne uygulamaydı oyundu falan diye takılırsanız yandınız demektir tam anlamıyla vakit öldürürsünüz. Şahsen günde birden fazla giriş yaptığımı da söylememe gerek yoktur sanırım. Günde bir kere giriş yapan varsa saygı duyarım. Ama bu saygı kendi hesabımı sildiğim zaman kendime duyduğum saygıyla boy ölçüşemez. Çünkü nasıl bir dertten kurtulduğumu sonraları daha iyi anladım. İlk olarak kafanızı çöplüğe döndüren türden bir sürü paylaşımı görmekten kurtuldum. Başkalarının siyasi fikirlerini ve içlerinde besledikleri kini görmekten kurtuldum. Milletin yediğini, içtiğini, s...tığını (yok canım o kadar da değil bu sonuncusu görmedim henüz ama belki ben hesabımı kapattıktan sonra bu konuda bir trend çıkmış olabilir), nereye gittiğini vs. görmekten kurtuldum. Kurtuldum diyorum çünkü farkında olmasanız da bu tür gereksiz bilgiler kafanızı çöplüğe çevirip asıl yapmak istediklerinizi, planlarınızı, varsa işinizi gücünüzü kafanızda bulunan türlü projeleri gerçekleştirmenizi, yani sizi "iş" yapmaktan alıkoyar. Kafanıza takacağınız gereksiz ve hatta zararlı içerikler beyninizi yorar ve sizi deyim yerindeyse yıldırabilir.

Şimdi diyeceksiniz ki hiç mi faydalı şey yok bu facebookda? Var elbet olmaz mı ama eğer samanlıkta iğne bulmak gibi bir uzmanlığınız yoksa uğraşmaya değmez. Aile ve akrabalar arası iletişim için faydalı bir şekilde kullanılabilir ama aynı zamanda bu aile ve akrabalık ilişkilerinize zarar bile verebilir. Facebook hesabımı kapatınca belki bu iletişimden oldum ama şöyle bir avantajım var, eşimin hesabında benim hesabımda ekli olan neredeyse tüm akrabalarım ve ailem var bu nedenle akrabalar arasındaki önemli haberleri eşimden alabilirim zaten. Bunu da dikkate alınca hiç beklemeden hesabımı kapatmaya karar verdim. Üstelik aile içi haberleşme için ayrıca google plus kullanmaya devam ediyorum. Bence google plus facebook ve twitter hizmetlerinin faydalı yönlerini bir araya toplayan güzel bir sistem ancak bu ayrı bir konu.

Facebook üzerinden verdiğim örneği diğer sosyal medya hizmetlerine genişletebilirsiniz. Bu konuda özeleştiri yapmanızı tavsiye ederim. Diyebilirsiniz ki "e ne yapalım o zaman sosyal medyadan tamamen kopalım mı?". Hayır elbette ancak bu platformları amacınıza uygun kullanın. Örneğin sosyal medyada bir şirket hesabı yönetiyorsanız yada sosyal medya uzmanı olarak çalışıyorsanız o zaman elbette facebook hesabınız da olacak ve kullanacaksınız. Ayrıca benim yaptığım gibi facebook hesabınızı kapatıp bunun ardından linkedin kullanmaya devam edebilirsiniz. Linkedin aslında bir çeşit profesyonel ağ oluşturma amacı güden sosyal medya platformu. Ancak en azından şimdilik istisnalar olsa da facebook kadar "boş" ve "laylallom" ortamı değil. Ciddi bir amacı olan iş bağlantıları kurma amacında olan bir hizmet. Üstelik linkedindeki paylaşımları bilgi edinme, piyasayı ve yenilikleri takip etmek için faydalı buluyorum. Böyle profesyonel bir sosyal medya ortamının varsın facebook kadar kullanıcısı olmasın, olması da beklenemez zaten ülkemizde.

Siz siz olsun her platformu amacına uygun ve dozunda kullanın, böyle ortamların kendinize zarar vermesine izin vermeyin ve vaktinizin çoğunu boş şeyler için harcamayın.

Hiç yorum yok:

Kripto paralar hakkında

Kripto paralar, merkezi olmayan, şifrelenmiş ve dağıtılmış bir veritabanı olan blok zinciri teknolojisi kullanılarak oluşturulan dijital par...