14 Mayıs 2016

Google play ücret şablonu sistemine geçti

Google play artık play store uygulama mağazasında bulunan ücretli uygulamalar ve uygulama için satın almalar için fiyatların geliştirici tarafından oluşturulan ücret şablonları kullanılarak belirlenebilmesine imkan veren ücret şablonu sistemini kullanıma sundu.

Bu sistemle uygulama geliştiriciler bir yada birden fazla ücretli uygulama ve uygulama için satın alınan ürünleri için fiyatları ayrıca belirlemek zorunda kalmadan sadece daha önceden oluşturduğu ücret şablonunu seçerek tüm para birimlerinde otomatik olarak ücret ayarlaması yapabilecek ve ücretleri ayrı ayrı yönetme zahmetinden kurtulmuş oluyor. Aslında bu güncellemenin çok daha önceden hatta belki de google play ilk çıktığı zamanlardan itibaren kullanılması yerinde olurdu. Kaldı ki apple store zaten bu sistemi kullanıyor üstelik google play tarafından yeni geliştirilen ücret şablonu sisteminde olduğu gibi şablonu geliştirici tarafından tanımlamaya ihtiyaç bırakmayacak şekilde bir yapısı var.

Apple store ücret şablonu oluşturmaya gerek kalmadan önceden merkezi olarak tanımlanmış olan ve ürünlere atanabilecek tüm fiyat aralıklarını kapsayacak şekilde tüm ücret şablonlarını kendisi belirleyip geliştiricilerin kullanımına sunmuş durumda. Bu sayede geliştiriciler farklı ülkelerin ve para birimlerinin içinde boğulmadan sadece tek bir para birimi üzerinden kolayca ücret tanımı yapabiliyorlar. Her ne kadar google play için geliştirilen bu sistemin geliştiricilere ücret politikası geliştirme ve birden fazla uygulama ve üründe kullanabilme açısından esneklik sağladığını düşünsem de çoğu durumda uygulama geliştiricilerin uygulama ve uygulama içi ürünler için belirleyecekleri fiyatlar için küsürat tanımlarıyla uğraşmak zorunda kalmasının gereksiz olduğunu düşünüyorum.

Bu son güncellemeyle birlikte google play geliştiricileri ücret belirlemede daha rahat bir yapıya kavuşmuş oldular ancak yine de apple store tarafından kullanılan sistemin çok daha rahat ve kullanışlı olduğunu düşünüyorum.

3 Mayıs 2016

TL simgesinin html kodu

Eğer projelerinizde TL simgesi kullanmaya ihtiyaç duyuyorsanız TL simgesini göstermek için kullanabileceğiniz html kodu şöyledir:

₺
Bu kodu html kaynağında kullanırsanız aşağıdaki şekilde bir çıktı verecektir:

18 Nisan 2016

Geliyoo arama motoru hakkında

Daha önce belki duymuşsunuzdur geliyoo.com adıyla bir yerli arama motoru projesi başlatıldı. Uzun zamandır bu projenin hayata geçmesini bekliyorum ümitle ancak ne yazık ki yıllardır bu site faaliyete geçemedi. Bu konudaki eleştirilerimi burada paylaşmak istedim.

Yerli bir arama motoru projesi başlatmışsınız bu güzel ama buna isim belirlerken googledaki oo harflerini aynı şekilde iki tekrarlı kullanayım, logo seçerken aynı internet explorer gibi bir simge yapayım, sonra da sitemde açıklama yaparken resimli örnek vererek google'dan bahsederken "bir başka arama motoru" tabirini kullanayım derseniz kusura bakmayın kendinizi küçük düşürmekten başka birşey yapamazsınız. Her ne kadar iyi niyetli de olsanız bu tür davranışlar bu ülke insanına hakaret gibidir, halkı cahil kabul etmektir. Kaldı ki bu projeyi yıllardır çeşitli nedenlerle hayata geçiremediniz, en başta basit bir hesap yaparak dahi olsa 70 milyonluk bir ülkede kullanılacak bir arama motoru için ne kadar sunucu, veri hattı ve diğer türde teknolojik yatırım yapmanız gerekeceğini belirlemediyseniz buna arama motoru projesi değil olsa olsa "hobi projesi" diyebilirsiniz. Bunun dışında gördüğüm kadarıyla projenin kurucusu olarak uzun zamandır ısrarla cumhurbaşkanımızla çekilmiş bir resminizi profil resmi olarak kullanıyorsunuz (linkedin). Bu da projenize güvenmekten uzak bir durumda olduğunuzu gösteriyor.

Bunlar benim kişisel eleştirilerimdir. Yerli bir arama motoru geliştirilmesini ben de birçok vatandaşımız gibi canı gönülden isterim.

8 Aralık 2015

Lenovo A5000 inceleme


Geçenlerde internetten satın aldığım Lenovo A5000 akıllı telefonla ilgili incelemelerimi paylaşmak istiyorum. Öncelikle cihazın özellikleri fiyatına göre gayet iyi (549 TL).

İlk göze çarpan özelliği 4000mah kapasiteli bataryası ile diğer cihazlardan çok daha uzun süreli bir kullanıma izin veriyor olması. Eğer telefonu çok fazla kullanmazsanız bu konuda diğer cihazlara kıyasla sizi şaşırtabilir. Telefon Android 4.4.2 yüklü olarak geliyor ancak geldikten hemen sonra Android 5.0.2 güncellemesi yüklenebiliyor. Cihazın 5 inç IPS ekranı gayet yeterli.

Dört çekirdekli 1.3Ghz işlemci ile genel kullanımda performans olarak sorun yaşayacağınızı sanmıyorum. Ben herhangi bir donma kilitlenme vs. yaşamadım. Şu anda tek hatla kullansam da çift hatlı olması bir avantaj. Sim kartlardan 1.si mini sim 2.si normal sim kart şeklinde. Normal sim girişli hat 3g şebekesi desteklemiyor dolayısıyla kartınız normal boyutta olsa bile mini sim olarak kestirip birinci kart girişini kullanmanızı öneririm. Cihazda pusula donanımı bulunmuyor ben alırken bu ayrıntıya dikkat etmemiştim pusula uygulaması kullanmaya çalışınca farkettim.

Cihaz kutusunda sert malzemeden yapılmış şeffaf arka kapak ve ekran koruyucu dahil olarak geliyor. Arka kapağı kullanmamayı tercih ettim bence kendi kapağının elde tutuşu daha rahat. 4000mah bataryayı makul bir sürede şarj edebilmek için 2A şarj adaptörü var. Başka cihazların şarj adaptörünü kullanırsanız telefonun tam şarj olması 6-7 saat kadar sürebilir, kendi şarj cihazıyla ise 3 saatte tam şarj edilebilir. Cihazın arayüzüyle ilgili bir detay da uygulamalar için ayrıca bir menü olmayıp uygulamaların tümünün doğrudan ana ekran(lar) içinde bulunuyor olması. Dolayısıyla ana ekrandan bir uygulamanın simgesini kaldırmak uygulamayı cihazdan kaldırmak anlamına geliyor (bununla ilgili uyarı veriyor). Sık kullanmadığınız uygulamaları ne yazık ki diğer ekranlara taşımak yada klasörlere gruplamanız gerekiyor.

Telefonun ağırlığı bataryası nedeniyle benzer cihazlardan biraz daha fazla (160g) ama bu fark rahatsız edici düzeyde değil kısa zamanda alışıyorsunuz.

29 Ekim 2015

SolarTeklif Güneş enerjisi projeleri fiyat teklifi platformu

Bir süre önce geliştirmeye başladığım SolarTeklif.com projesini bugün itibariyle yayına açmış bulunuyorum. Yenilenebilir enerji sektöründe fotovoltaik güneş paneli projeleri ve termal güneş enerjisi projeleri için potansiyel müşterilerin kolayca fiyat teklifi talebinde bulunabildiği bu platformu geliştirmekteki amacım ülkemizin yenilenebilir enerji alanındaki (özellikle güneş enerjisi) ciddi potansiyelinin gerçekleşmesine biraz olsun katkıda bulunabilmek. www.solarteklif.com sitesi, güneş enerjisi için proje yaptırmak isteyen bireysel kullanıcılar, kurumlar ve yatırımcılar ile bu tür projelerin ürün tedarik ve kurulumu alanlarında faaliyet gösteren firmalar arasında iletişim sağlayarak hem müşteriler hem de firmalar için avantaj sağlamaktadır.

www.solarteklif.com

19 Ekim 2015

Yerli elektrikli araç projeleri hakkında

Son zamanlarda tv ve çeşitli medyalarda sunulan haberlerde sıkça yerli üretim otomobil projeleri görmeye başladık. Ülkemizin bu alandaki yatırımlarını ve bu alandaki projeleri görmek adına bu durum kesinlikle çok güzel. Ancak her üründe olduğu gibi otomobil sektörü için de bazı kriterleri tüketici gözünden değerlendirmek gerekiyor.

Örneğin en son Hacettepe Üniversitesi bünyesindeki EVT Motor A.Ş. tarafından üretilen EVT S1 ismindeki elektrikli prototip otomobille ilgili bir video gördüm hem tvde hem de internette. Bence ortaya çıkan ürün olarak gerçeten güzel bir proje ama aynı araçla ilgili başka bir videoda yetkili kişi tarafından fiyatının tahminen 150bin TL olacağı söylendi. Fiyatın bu civarda olması tahmin ediliyorsa aracın elektrikli olmasının pek bir avantajı olmayacaktır. Elbette yerli üretim olması bir avantaj ancak kullanıcı tercihlerine göre mantıklı bir tercih olmayabilir. Ayrıca bu tür elektrikli araç projelerinin spor otomobil şeklinde tasarlanmasına karşıyım çünkü tüketici profiline uygun bir tercih değil. Örneğin daha önceden duyurusu yapılan ve aile arabası şeklinde tasarlanan İTÜ tarafından geliştirilen Aruna isimli proje bu anlamda daha faydalı olacaktır diye tahmin ediyorum üstelik solar panel destekli şarj imkanı olması da göz önüne alınırsa daha ilginç bir proje olduğunu söyleyebilirim.

Bir tüketici elektrikli araç almayı neden tercih edebilir? 1)Çevreci olması 2)Yakıt maliyetinin çok düşük olması. Bu nedenler arasında ikincisi kesinlikle ön planda olacaktır çünkü yakıt tasarrufu isteyen birinin araca 150bin TL vermesi hiçbir şekilde mantıklı olmayacaktır. Eğer taksiler gibi bir yılda çok fazla mesafede kullanılacaksa o ayrı ama arka koltuğunun olmaması buna da izin vermez. Ayrıca spor otomobil kullanmak isteyen birinin aynı maliyetlerle başka marka bir spor araç alabileceği tahmin edilebilir. Bu durumda yakıt ekonomisi olmayacaktır ancak spor araba ile yakıt ekonomisini bağdaştırmanın bir anlamı yok. Bu tür elektrikli araçların en güzel kullanım alanı 4-5 kapılı aile otomobili şeklinde ve uygun maliyetle üretildiğinde olabilecektir. Aksi halde bu tür araçlar tüketici tarafından tercih edilmeyecektir. Eğer arka koltuk hacminin batarya sistemine feda edilmesi önlenebilirse ve arka koltukları olan makul fiyatlı bir ürün ortaya çıkarılabilirse ve ayrıca menzili de daha uygun limitlere yükselirse o zaman öncelikle taksiler için daha sonra bireysel kullanıcı için ciddi bir alternatif olabilir.

Bu tür projelerin elektrikli motor üzerine geliştirilmesinin tercih edilmesi elbette dünyadaki birçok motor üretimi yapan markalara göre geride kalmadan farklı bir kulvarda yola çıkabilme avantajı sağlıyor. Ancak günümüzdeki akü/batarya teknolojisi ne yazık ki halen pratik anlamda bir kullanıma izin vermiyor. (Tesla modellerini bu durumdan muaf tutabiliriz elbette hem teknoloji hem menzil olarak o farklı bir kulvarda yer alıyor). Yine de bu tür projelerin ülkemize kattığı arge tecrübesi sayesinde yakın gelecekte bu tür bir aracın ülkemizden bir marka olarak çıkması kesinlikle hayal değil diye düşünüyorum.

Bu yazdıklarım kesinlikle bu tür projeleri kötülemek için değildir aksine bu tür projeleri canı gönülden destekliyorum ve daha da geliştirilip en yakın zamanda tüketiciye sunulmasını dilerim. Yalnızca bu tür projeleri bir ürün olarak tüketici gözünden değerlendirmek adına düşüncelerimi yazdım.

20 Eylül 2015

Web siteniz için yönetim paneli

Serbest (freelance) olarak geliştirdiğim projelerde içerik yönetiminin sağlanması için kendi geliştirdiğim bir yönetim paneli modülünü kullanıyorum. Altyapı olarak yine kendime ait bir mvc tabanlı php framework ile çalışan bu yönetim paneli ile site sahiplerine web sitelerinin içeriğini yönetme konusunda gerekli imkanları sağlıyorum. Kolay kullanımlı ve pratik bir çalışma şekline sahip olan yönetim panelinde menü üzerinde sitenizin içeriğini yönetmeniz için ihtiyaç duyulan yönetim alanlarını ekleyerek müşteri hangi alanlarda kontrol sahibi olmak istiyorsa web sitesinde istediği alanlarda yönetim panelinden kontrol edilecek şekilde yönetim paneli kısmını ve ön yüz yazılımını hazırlayarak dinamik bir web sitesi haline getiriyorum.

İstenirse sitenin mevcut tasarımı korunarak yeni bir altyapı ve yazılım ile yönetim paneli de eklenerek çalışır hale getiriyorum. Eğer yeni bir arayüz ve tasarım isterseniz istenen arayüzün bana teslim edilmesi halinde bu tasarım arayüzünü kullanarak yeni görünümlü web sitesini yine aynı şekilde yönetim paneli de dahil olarak geliştirip müşteriye teslim ediyorum.

Eğer siz de statik sayfalardan oluşan web siteniz için yönetim paneli kontrolünü elde etmek isterseniz yada size sürekli olarak sorun çıkaran ve hatalı çalışan mevcut altyapıdan/yazılımdan memnun değilseniz projeniz için teklif isteyebilirsiniz. Bunun için destek [at] eezgu.com email adresini kullanabilir yada web sitemin iletişim sayfasındaki form ile bana ulaşabilirsiniz:
http://www.eezgu.com/contact

Yönetim paneli hakkında daha detaylı bilgiye ulaşmak için ise aşağıdaki sayfada geliştirdiğim yönetim paneli modülü hakkında açıklamalar bulabilirsiniz:
http://www.eezgu.com/website-admin-panel

Kripto paralar hakkında

Kripto paralar, merkezi olmayan, şifrelenmiş ve dağıtılmış bir veritabanı olan blok zinciri teknolojisi kullanılarak oluşturulan dijital par...